ДІТИ В ІНТЕРНЕТІ: ЯК НАВЧИТИ БЕЗПЕЦІ
У ВІРТУАЛЬНОМУСВІТІ
У 2009 році «Київстар» ініціював Всеукраїнське соціологічне дослідження «Знання і ставлення українців до питання безпеки дітей в інтернеті», яке провів Інститут соціології НАН України.
ТРИВОЖНА СТАТИСТИКА:
понад 28% опитуваних дітей готові надіслати свої фотокартки незнайомцям у Мережі.
17%без коливань діляться інформацією про себе і свою родину – адресу, професію, графік роботи батьків, наявність цінних речей у домі… Нащо незнайомцям така інформація, діти, як правило, не замислюються.
22%дітей періодично потрапляють на сайти для дорослих.
28%дітей, побачивши в інтернеті рекламу алкоголя або куріння, хоча б один раз спробували їх купити, а 11%− спробували купувати наркотики.
Близько 14% опитуваних час від часу відправляють платні SMS за бонуси в онлайн іграх і лише деякі звертають увагу на вартість послуги.
Дослідження «Київстар» також виявило: 87% батьків вважають, що саме
вони повинні навчати дітей правилам безпеки користування інтернетом.
Однак лише у 18% випадків дорослі перевіряють, які сайти відвідує дитина.
Причини різні – хтось не знає, які ресурси можуть бути небезпечними, а хтось не вміє користуватися журналом відвідування сайтів. Третина батьків (32%) –хвилюються, що у дитини погіршується зір від роботи з комп’ютером, тому зазвичай обмежують дитині час користування Мережею. Тільки 11% батьків знають про такі онлайн-загрози, як «дорослий» контент, азартні ігри, онлайн насилля, кіберзлочинність.
Станом на 2021 рік ця статистика збільшилась в десятки разів, ще й враховуючи умови під час карантину: заборону відвідувати гуртки, парки, спортивні секції і просто грати на вулиці з товаришами, бо звабливий контент Інтернету швидкими темпами затягує в свої сіті шаленими челеджами і стрімами.
Що отримують діти від віртуального світу?
У віртуальному середовищі діти та підлітки прагнуть розслабитися і абстрагуватися від психологічних проблем реального світу, дати вихід емоціям, цікаво провести час.
Віртуальний ігровий простір дозволяє дітям реалізовувати низку базових потреб:
- у яскраво графічній грі, розвагах;
- досягненні поставленої мети;
- саморозвитку,підвищення самооцінки;
- розвитку позитивних якостей;
- сміливості, у вмінні долати перешкоди, поразки і невдачі;
- потреби у повазі та самоповазі;
- потреби в автономії;
- у протесті проти існуючих правил, тут можна все і «нічого не буде»;
- у знятті соціальних табу;
- потреби у домінуванні;
- потреби в агресії;
- потреба в екстремальних відчуттях, перебуваючи на межі життя і смерті.
ПСИХОЛОГІЧНІ І ФІЗИЧНІ СИМПТОМИ
ІНТЕРНЕТ-ЗАЛЕЖНОСТІ
ПСИХОЛОГІЧНІ СИМПТОМИ:
- гарне самопочуття або ейфорія під час роботи за комп’ютером;
- неможливість зупинитися;
- постійне збільшення кількості часу перебування в інтернеті;
- зневага родиною і друзями;
- відчуття спустошіння,тревоги,роздратованості в періоди перебування
поза інтернетом;
- брехня просвою діяльністьсвоїм близьким;
- проблеми з навчанням.
ФІЗИЧНІ СИМПТОМИ:
- біль в області зап’ястя через тривалу перенапругу м’язів;
- сухість вочах;
- головний біль;
- біль у спині;
- нерегулярне харчування;
- зневага особистою гігієною;
- порушення сну.
НЕБЕЗПЕЧНІ СИГНАЛИ,
ПЕРЕДВІСНИКИ
ІНТЕРНЕТ ЗАЛЕЖНОСТІ
- нав’язливе прагнення постійно перевіряти електронну пошту;
- очікування чергового сеансу онлайн;
- збільшення часу, проведеного онлайн;
- зростання витрат на інтернет-послуги.
ОЗНАКАМИ ІНТЕРНЕТ-ЗАЛЕЖНОСТІ Є:
- повне поглинання інтернетом;
- потреба у збільшенні часу онлайн-сеансів;
- наявність неодноразових, малоефективних спроб скорочення часу перебування в інтернеті;
- поява симптомів абстиненції при скороченні користування інтернетом (повторна тяга, виникнення і посилення напруги через певний час);
виникнення проблем з оточуючим середовищем (однолітками, членами родини, друзями);
- намагання приховати реальний час перебування в інтернеті;
- залежність настрою від використання інтернету (виражається емоційним і руховим збудженням, тривогою, нав’язливими розмірковуваннями про те, що зараз відбувається в інтернеті, фантазіями і мріями про інтернет, вільними чи несвідомими рухами пальців, що нагадує друкування на клавіатурі).
|